Smarrigt värre


jag gjorde dom här godingarna i går men gav bort alla, så nu gör vi en sats till. Måste ju ha något gott till lördagsfikat!

Receptet är taget från http://linneasskafferi.blogg.se

ca20-30 stycken små biskvier:
150 g mandelmassa. jag tog 200g 
20 g äggvita (en äggvita väger ca 30 g) .jag tog ett helt ägg. men bara vitan förståss!
 Riv mandelmassan och blanda tillsammans med äggvita. Detta skall bli en smidig smet. Fyll en spritspåse med smeten och spritsa ut små rundlar på en bakplåtspappersklädd plåt
. Grädda i ca 5 minuter i 175 grader varmluft, håll koll, dom blir lätt brända! Ta av bakplåtspappret från plåten och låt svalna innan du försiktigt lossar dom. Låt domligga med undersidan upp för att svalna. Gör en smörkräm, med eller utan choklad det väljer du själv. Bred på smörkrämen jämnt , jag spritasade även den. Låt kylas väloch doppa sedan i smält choklad med en liten skvett olja i.

Smörkräm 100 g mjukt smör
3/4- pkt florsocker 3 msk mjölk
1½ msk kakao Jag tog även lite snabbkaffe som jag krossat med mortel till fint pulver.
Vispa smöret mjukt och klumpfritt med elvispen, tillsätt florsockret. lite i taget medans du vispar på låg fart. Rör sedan i mjölken och kakaon. Fortsett sedan att vispa på medelfart i några minuter så krämen tjoknar till sig ordentligt. Den skall vara riktigt fast i konsistensen.

Lycka till!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0