Baka baka....

äppelkaka!
Den här kakan blev nog egentligen inte som den skulle om man ska gå efter receptet, men oj vad god! Till och med pappa sa upprepade gånger hur god och knäckig den var, bad till och med om receptet.
Riktigt smaskens!




Recept taget från www.ensidamedmat.blogg.se

Det här behöver du:



3 dl strösocker
2 ägg
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
3-4 tsk kanel
2 syrliga äpplen
75 g smält smör



Topping:

Kanel
Hackade hasselnötter (Jag hoppade över dessa)
Pärlsocker
50 g smält smör





Gör så här:





1. Vispa ägg och socker pösigt.
Smält smöret.


2. Blanda mjöl, bakpulver, vaniljsocker och kanel.
Vänd ned detta i äggblandningen. Rör till sist ner smöret.


3. Bred ut smeten i en smord och bröad form med löstagbar kant.


4. Skala och klyfta äpplena och stick ner dom i smeten.


5. Strö på kanel, hackade nötter och pärlsocker.



6. Grädda längst ner i ugnen i 175º i ca 20 min.


7. Smält smöret till toppingen.


8. Tag ut formen och ringla det smälta smöret över kakan.
Grädda ytterligare i ca 10 min.
Känn med en sticka!







Kommentarer
Postat av: linda Liljeblad

ojojoj du väckte min bakarlust . Har varit " utbränd "sen min födesedag!haha Den där måste jag baka! Vi ska inte till samma ställe i Turklandet. Hoppas bara att vulkanen lugnar sig...Magnus kom hem efter o vänt på Skavsta igår på väg på golfresa till Spanien : Så trist för han :( kram!

2010-04-16 @ 22:41:01
URL: http://[email protected]

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0